fredag 3 augusti 2012

Percy Jackson - Född till hjälte


Alltså. Jag vill inte vara ett halvblod.
Läser du detta för att du undrar ifall du själv är ett, så råder jag dig att omedelbart slå igen boken. Tro på allt dina föräldrar har ljugit ihop om din födelse och försök att leva ett normalt liv.

Percy Jackson är 12 år och har båda diagnoserna ADHD och dyslexi. Han har en ovanlig stor förmåga att handla i trubbel och stannar aldrig längre än ett år på varje skola, men det finns en anledning. För Percy är nämligen ett halvblod. Ett halvblod är ett barn vars ena förälder är en människa och den andra en gud. Percy hade inte en aning, ända tills hans matte lärare förvandlats till ett monster när hans klass är på studiebesök i New York. Efter det får Percy till slut reda på sanningen om att han är ett halvblod och han förflyttas till halvblodslägret och efter det följer en lång rad med äventyr.

Jag totalt älskade den här boken. Det hände något konstant och oftast inte alls vad man väntat sig. Jag var på semester i Stockholm när jag hittade den här boken. Jag gick omkring i bokaffären och så såg jag den här. Jag hade nästan bara hört bra saker om den här boken så jag köpte den och nog var den bra. Jag skulle nog till och med säga ännu bättre än bra. Man blir aldrig uttråkad och man kastas in i handlingen på en gång. En sak som jag dock störde mig på var sättet den var skriver på ibland. Jag kommer inte ihåg direkt men jag kommer ihåg att stannade upp några gånger eftersom jag störde mig på skrivspråket. Men annars har jag inte mycket mer negativt att säga om boken och om du inte har läst den tycker jag du borde göra det.

Av: Rick Riordan
Antal sidor: 440
Poäng: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar