lördag 26 oktober 2013

Tretton skäl varför

Hej, tjejer och killar. Hanna Baker här. Live och i sterio. 
Inga extra föreställningar kommer att ges. Det blir ingen repris. 
Och det här gången finns det inga önskningar alls. 
Hoppas ni är beredda, för jag tänker berätta mitt livs historia. 
Närmare bestämt varför mitt liv tog slut. 
Och om du lyssnar på de här banden så är du en av orsakerna till det.

Det har gått har gått en tid sedan Hanna Baker tog sitt liv dagen Clay får ett paket fullt med kassettband hemskickade till sig. Han fattar inte vad det är eller varför han fått dem, så han går ner till garaget och sätter in det första bandet i den gamla sterion som är ner kladdad med färg som kan läsa kassettband. Och det är när han trycker på play som han hör han Hannas röst och Clay kan inte tro det var sant. Vad har han med hennes död att göra. Han hade varit förtjust i henne ända sedan han såg henne första gången men han har knappast gjort något så hemskt som ska få henne att vilja ta sitt eget liv. 

Men han måste ju höra på banden så han lämnar garagesterion och kommer ihåg att hans kompis Tony har en freestyle som spelar kassettband, så han far till Tony och tar freestylen så diskret som möjligt medan han hjälper till att starta Tonys bil.

På banden får han förklarat att de ska ha fått en karta med platser som man kan besöka medan hon berättar om de olika platserna.
Så med med Hanna Bakers röst i öronen börjar han gå till den närmaste stjärnan på kartan.

Jag har velat läsa den här boken i många år men har av någon anledning aldrig gjort det, men så hittade jag den i skolbiblioteket och tänkte varför inte?

Den här boken var inte alls vad jag hade tänkt mig med samtidigt så var den det. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, jag tror jag hade föreställt mig att historierna och att Hannas liv skulle ha sett ut på ett annat sätt. Att hon skulle ha varit mobboffret sedan barnsben. Men så var det inte alls, det var rykten om en kille som fick så mycket mer än en kyss som startade allt. Jag säger inte att hennes historia var lätt, men jag trodde på något sett att hennes liv skulle se annorlunda ut. Men jag gillade att det såg ut såhär, mer realistiskt på något sätt.

Jag gillade även starkt hur den var skriven, hur den berörde ett sådant starkt ämne men det blev aldrig för tungt. Jag har läst många böcker som är jätte bra men som har ett sådant tungt ämne att man måste lägga ifrån sig boken. Men Hannas språk är lättsamt. Hon pratar om att hon snart kommer att ta sitt eget liv, men hon gör det på ett lätt sätt att ibland blir det nästan lite komiskt, men bara nästan.

Jag tyckte väldigt mycket om boken, men det var något som fattades. Något som inte fanns där, kanske det bara var en speciell känsla. Den hade inte den där underbara känslan som jag får ibland när jag läser. Den där känslan som gör att man bara vill läsa boken om och om igen.

Men även om inte boken hade det där extra enligt mig så tycker jag att alla borde läsa den, den är väldigt stark och väldigt bra.

Författare: Jay Asher
Anatal sidor: 298
Poäng: 4/5

Sen vill jag säga att det är så fantastiskt att folk fortfarande kollar in på min blogg även om det var flera månader sedan jag sist skrev någonting och säga tack för att ni tycker att min blogg är värd att besöka. Att jag skriver nu betyder inte att jag kommer lova att göra inlägg regelbundet, men jag ska försöka göra ett inlägg lite nu och då när jag orkar och känner för det.

Ha det så bra, ni är underbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar