fredag 5 oktober 2012

Oönskad, gammal recension

Hittade en recension på min skolanvändare. Vi skulle nämligen skriva en bokrecension till svenskan för något år sedan och då skrev jag en recension till Oönskad. Kanske inte den bästa recensionen men kände att jag kan lägga upp den i alla fall eftersom jag haft lite dålig upptadering.

11 januari
Jag heter Anna.
Jag heter Anna och jag borde inte vara här.
Jag borde inte existera.
Men det gör jag.

Året 2140 har ett nytt läkemedel kommit, läkemedlet som gör det möjligt att leva för evigt. Med det gör även att barn inte är välkomna in i världen längre. Och alla som tar läkemedlet får skriva på ett förkunnande på att aldrig skaffa barn. Men om man bryter mot lagen och skaffar ett barn skickas barnet iväg till en anstalt för att leva ett liv som oönskad. Anna har alltid varit oönskad och har alltid tyckt att hon förtjänar det. För hon skulle ju inte egentligen existera. Det är inte förrän Peter, pojken som kände hennes föräldrar kommer till anstalten som hon börjar förstå att alla kanske har samma rätt att leva.

Den här boken är så full av orättvisa att man bara vill slå på boken och den är på många sätt ganska sjuk. Som till.ex på kvällarna när sysslorna är klara och dom har en stund kvar innan dom ska sova leker dom en lek ibland. En lek som går ut på att en spelar önskad och en oönskad och den oönskade måste göra allt som den önskade säger åt den öonskade att göra annars får den önskade slå den öonskade. Jag tycker att boken är väldigt fängslande och sorlig. En sån bok som ibland blir så mycket att bara vill lägga ifrån sig den, men det går nästan inte för samtidigt vill man veta vad som kommer att hända. Men jag blev väldigt besviken på slutet. Det hände så fort att man nästan inte hann med. Även om boken överlag var väldigt bra så förstörde slutet ganska mycket.

Förlag: B Wahlströms
Författare: Gemma Malley
Antal sidor: 279