lördag 22 september 2012

Det fattas en tärning

Om du hör någon skrika så är det jag.
Jag och flickan inom mig.

Hand i hand står vi här, och vi ropar.
På dig.
Hon i fina flätor. Jag i stora skor.
Vi har inte gett upp.
Fåglarna lyfter från träden när dom hör oss. Oroliga. Skrämda.
Eller så kanske de bara dansar till våra röster.
Åren har gjort mig hes, men ännu kan du höra mig.
Jag är puck.
Jag är sexton år.
Och jag är livrädd


Puck 11 år med bästa vännen Lollo.
Puck 16 år med bästa vännen Emanuel.

Puck 11 år som kramar Karl Nilsson i tjugo fyran i ryska posten.
Puck 16 som hånglar med Micke i ett badkar på toaletten.

Puck 11 år med pappa.
Puck 16 år utan pappa.

Svarta naglar på tangenterna, skärmen vit och tom.
Hur börjar man? 


Första meningen, Puck ska skriva ett mail till sin pappa. Emanuel har skaffat e-post adressen till spalten henne pappa skriver i tidningen.
Efter det får man följa med puck vartannat kapitel som 11 åring och vartannat som 16 åring. Sedan får vi följa med om saker som när hon faller för sångaren i ett band och plötsligt sitter i ett badkar och hånglar och hur hon förklara för Lollo hur hon räckte fuck you till moppe killarna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Den var aldrig tråkig, men den var aldrig riktigt spännande heller. Det var intressant att se hur Puck förändras åren mellan 11 och 16.
Dock så tycker jag att hon förklarades lite för "liten" när hon var elva. För även om det var 4 år sedan jag var 11 så kommer jag ju ihåg ganska väl hur jag var. Folk är ju olika men jag tyckte att hon beskrivdes som ett mindre barn än en 11 åring.
Annars så höll den alltid ett bra tempo och den var bra skriven. Men av någon anledning tycker inte jag den var så bra och den blev säkert lite sämre eftersom jag hade haft höga tankar och för att jag tycker Johanna Tydells andra böcker är riktigt bra. Men om du tycker om svenska ungdomsböcker borde du ändå ge den en chans.

Författare: Johanna Tydell
Antal sidor:205
Poäng: 2/5

Om några fakta är fel så är det för att jag läste den för cirka två veckor sedan och jag har inte så bra minne :S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar